Lindeborgsskolan är en F-9 skola med idag ca 670 elever; ca 250
elever
på låg- och mellanstadiet, åk F-5 och ca 420 går på högstadiet, åk
6-9.
Skolans viktigaste uppdrag är att alla elever ska nå de mål som finns
angivna
i grundskolans läroplan.
För att detta ska vara möjligt är det viktigt att alla elever trivs
och känner sig
delaktiga i skolarbetet. Vi har antagit en vision för vårt
arbete...
Att lära för framtiden
- med verktyg att lyckas -
All verksamhet på Lindeborgsskolan ska genomsyras av
Engagemang, Inspiration och Utmaningar.
På Lindeborgsskolan ska du få verktyg så att du
utvecklar kunskap,
ett rikt språk, ett demokratiskt synsätt, social kompetens och
initiativförmåga.
Skolan och lärarna
ska tydligt tala om vad eleverna ska lära sig och hur
läraren kommer att
mäta detta.
Detta ska lärarna
beskriva inför varje arbetsområde i en pedagogisk planering, PP.
Aktuell PP ska
läraren lägga ut på denna hemsida lindeborg.skola.malmo.se
så att elever och
föräldrar får tillgång till den.
På Lindeborgsskolan
vill vi att eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina förmågor och
kunskaper i alla
ämnen. Musik, drama, idrott, dans, bild, slöjd, film och skapande är viktiga
inslag i
skolarbetet för att eleverna ska utvecklas till hela människor och bidrar
till att eleverna
får lust och energi
att skaffa sig kunskaper och utveckla sina förmågor i alla de teoretiska
skolämnena.
Förstelärare
Vi har sex
förstelärare på Lindeborgsskolan. Dessa täcker upp ämnena Språk, Matematik, No
och So.
Förstelärarna är
ett stöd till övriga lärare att kunna diskutera med kring
undervisningssituationen, metodiska
tips och idéer. Förstelärana håller också i vårt
utvecklingsarbete i
ämnena Språkutvecklande arbetssätt, Utveckling av
matematikundervisningen och Formativ bedömning och undervisning samt
Elevernas
arbetsmiljö.
Processledare
Alla arbetslag har
en s k processledare som ingår i rektors ledningsgrupp, med uppgift att leda
arbetet i
arbetslaget. Processledarna ska också verka för att vi på skolan arbetar
med
Språkutvecklande
arbetssätt och utvecklingen av Matematikundervisningen samt Formativ
bedömning och undervisning samt Elevernas
arbetsmiljö.
Rektor Karl-Axel
Arvidsson
|